Rob. Design, ontwerp, fotografie, inspiratie en tips

Hoe wordt een foto bij BNN geschikt gemaakt social media?

Ik ga regelmatig op bezoek bij oud-cursisten om te kijken hoe ze de trainingen vertalen naar de dagelijkse praktijk. Dit keer ben ik ’s ochtends vroeg om de koffie gegaan bij Maxime van de Groep op de BNN-redactie in Hilversum. Maxime volgende eind vorig jaar een training Photoshop, en gebruikt dat programma sindsdien elke dag voor het in elkaar zetten van social media afbeeldingen voor BNN-VARA en daarnaast voor talloze andere dingen.

Waar gebruik je Photoshop het meest voor?
Photoshop wordt door Maxime het meest gebruikt voor het bewerken van afbeeldingen voor op social media-pagina’s van BNN-VARA. Denk aan het toevoegen van een tekstballonnetje boven een persoon, toevoegen van logo’s, het maken van fotocollages en het weghalen van storende elementen in (pers)foto’s.

Hieronder zie je bijvoorbeeld een persfoto van Freek Vonk bij DWDD University, met op de achtergrond nog een stukje beeld van zijn presentatie. Daardoor is de afbeelding nét niet geschikt als persfoto of voor gebruik op andere plaatsen. Maxime heeft de achtergrond aan de linkerkant verwijderd, waarna de foto vervolgens op alle media is verschenen. Wil je weten hoe dat gedaan is? Bekijk dan de tutorial onderaan deze pagina.

Waar worden de beelden o.a. voor gebruikt?
Buiten social media (BNN is vooral actief op Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter) moeten foto’s ook geschikt gemaakt worden voor op andere sites en drukwerk. Denk aan de NPO-website (Uitzending Gemist), tv-gidsen en kranten. Hieronder zie je hoe de foto van Freek Vonk toegepast is op de VARA-website.

Maakt het nog uit welk beeld je op welk medium plaatst?
Dat maakt zéker uit. Maxime maakt voor elk medium een ander passend beeld. Zo wordt Snapchat vooral gebruikt voor Q&A achter de schermen bij programma’s; Facebook voor promotie van programma’s (en tegenwoordig ook meer voor delen van artikelen); Twitter voor het direct bereiken van mensen (“Nu begint het programma!”) en Instagram voor promotie met aansprekend beeld, korte teksten, korte videofragmenten en soms animated GIF’s. Als het maar kort is.

Welke berichten krijgen de meeste likes?
Foto’s van, of met bekende BNN-gezichten krijgen de meeste likes.

Wat zijn je favoriete Photoshop tools?
Maximes favoriete Photoshop tools zijn o.a. het snelretoucheer-penseel, de kloonstempel (beide voor het snel weghalen van storende elementen) en het tekstgereedschap om snel even een tekst toe te voegen aan een social media-afbeelding.

Hoe doe je dat dan?
Hieronder vind je een korte tutorial waarin ik uitleg hoe je de achtergrond kunt bewerken door ‘m bij te snijden, elementen weg te halen en het logo erin te plaatsen:

https://youtu.be/yVMQVKyreb8

Rob de Winter

Rob geeft sinds 2007 trainingen in grafische software, web-technieken zoals HTML/CSS, Responsive Design en Javascript, maar ook in grafische vormgeving, typografie en webdesign. Hij is Adobe Certified Instructor voor Photoshop, Illustrator, InDesign, Dreamweaver, Muse en Acrobat en eigenaar van DWM Trainingen. Naast docent is hij ook grafisch vormgever en muzikant. Hierdoor komen theorie en praktijk samen in de lessen die hij verzorgt.

Reageer

Rob de Winter

Rob geeft sinds 2007 trainingen in grafische software, web-technieken zoals HTML/CSS, Responsive Design en Javascript, maar ook in grafische vormgeving, typografie en webdesign. Hij is Adobe Certified Instructor voor Photoshop, Illustrator, InDesign, Dreamweaver, Muse en Acrobat en eigenaar van DWM Trainingen. Naast docent is hij ook grafisch vormgever en muzikant. Hierdoor komen theorie en praktijk samen in de lessen die hij verzorgt.